Kilpaileminen

Taido tarjoaa aktiiviselle harjoittelijalle monipuolisen kilpailulajin ja mahdollisuuden edetä aina MM-tatameille saakka. Kilpaileminen on kuitenkin aina vapaaehtoista. Taidossa kilpaillaan liikesarjassa (hokei) ja ottelussa (jissen) sekä yksilö- että joukkuelajeina. Lisäksi kilpaillaan suunnitellussa näytösottelussa viisi hyökkääjää yhtä puolustautujaa vastaan (joukkuelaji tenkai).

Taidossa kilpailijoita ei jaeta painoluokkiin, ja vyöarvojen mukaan on vain kaksi eri sarjaa. Erityyppiset ja -kokoiset kilpailijat tuovat erityisesti otteluun lisäjännitettä. Juniorisarjoissa käytetään tavallista ikäluokkajakoa. Aina kun tatamilla on kaksi kilpailijaa, toinen pitää valkoista (shiro) vyötä, toinen punaista (aka).

Hokei eli liikesarja

Hokeikilpailussa tuomarit arvioivat mm. perustekniikoiden puhtautta, liikkumista, näyttävyyttä, asennetta, kiaita (voimakas huuto) ja katseen käyttöä. Kilpailuissa tehdään yleensä yhtä kymmenestä ns. perushokeista, joiden lisäksi on erikoishokeita. Parhaimmillaan hokein tekijän kuvitellut vastustajat voi nähdä ulkopuolinenkin. Kaksi kilpailijaa tekee suorituksensa yhtä aikaa, jonka kolme tuomaria arvostelee. Suorituksen jälkeen kukin tuomari julistaa voittajan nostamalla mielestään paremman kilpailijan vyön värisen lipun. Tällöin jompi kumpi voittaa 2-1 tai 3-0, tasapeli ei ole mahdollinen.

Jissen eli ottelu

Jissen on kahden taidokan välinen ottelu, joka käydään 9*9 metrin alueella. Yleensä otteluaika on kaksi minuuttia. Ottelijat hyökkäävät ja puolustavat mahdollisimman monipuolisesti soveltaen taidotekniikoita ja -liikkumista lajin sääntöjen ja periaatteiden mukaisesti. Jissenissä pää- ja sivutuomari antavat pisteitä osumista, jotka täyttävät tietyt kriteerit. Tekniikan pitää mm. lähteä taidoliikkumisesta, olla hallittu, osua keskivartaloon ja tekniikan jälkeen tilanteesta tulee irtautua.

Varoituksen ottelija voi saada esimerkiksi huonosta liikkumisesta tai perusasennosta, väärästä osumakohdasta tai vastustajan vahingoittamisesta. Onnistunutta hyökkäystä tai vastatekniikkaa edeltää aina strategian miettiminen. Ippon on lähes täydellinen suoritus, johon ottelu loppuu välittömästi. Pistevoitossa voittavalla kilpailijalla on otteluajan päättyessä enemmän pisteitä. Ippon voi kertyä myös pienemmistä pistesuorituksista (wazari ja yuko). Vaikka pisteet olisivat tasan, tuomarit voivat julistaa mielestään aktiivisemman ottelijan voittajaksi.

Joukkuelajit

Dantai hokei eli joukkueliikesarja on viisihenkisen joukkueen mahdollisimman yhtäaikainen ja yhdenmukainen liikesarja, jossa aloitusmuodostelma säilyy.

Dantai jissenissä eli joukkueottelussa kolme tai viisi ottelijaa ottelee joukkueenjohtajan luotsaamana vuorotellen toisen joukkueen ottelijoita vastaan. Jokaisella ottelijalla on oma tekniikkaluokka, jonka tekniikoista hän saa helpommin pisteitä.

Tenkai on ennalta suunniteltu taistelu, jossa puolustaja eli shuyaku monipuolista ja luovaa taidotekniikkaa ja liikkumista käyttäen tuhoaa yksitellen kaikki viisi hyökkääjää. Jokaisella vastustajalla eli wakiyakulla on oma tekniikkaluokka, jota hänen täytyy käyttää ainakin kolmessa hyökkäyksessä.

Dantai jissen arvostellaan kuten yksilöottelu, dantai hokeissa ja tenkaissa suoritus tehdään kerran ja tuomarit antavat joukkueille pisteitä.

Kilpailutoiminnan edellytyksiä ovat hyvin toimiva tuomarijärjestelmä, riittävät taloudelliset ja toiminnalliset resurssit seuroissa sekä liittotasolla, ja erityisesti aktiiviset kilpailijat. Taidossa kannustetaan kilpailemaan läpi koko elämän. Lajin filosofian mukaan taidon tulee kehittää harrastajaansa lajin sisällä, mutta myös nyky-yhteiskunnan haasteissa. Nuorten kilpailuosallistuminen aloitetaan kuitenkin hallitusti liikesarjojen ja leikkimielisten kisailujen muodossa.

Kilpailujen ja erityisesti ottelun periaatteina ovat toisen osapuolen kunnioittaminen sekä fyysisen vahingoittamisen välttäminen. Ottelun turvallisuus taataan tehokkaasti säännöin. Tuomaritoiminnalla on taidossa merkittävä rooli kilpailijoiden ohjaamisessa laadullisesti tasokkaan toiminnan tavoittelemiseen. Ottelemisen ja kilpailemisen tulee olla turvallista ja elämyksiä tuottavaa.

Jätä kommentti

taido, kamppailulaji, budolaji